Vanuit de pastorie – week 26
Momenteel hebben we heel wat slakken in de tuin. Ergens zijn we blij dat we, afgezien van twee vierkante-meter tuintjes, geen groentetuin hebben. Zeker in een groentetuin, maar nog meer als akkerbouwer is het een grote strop als al je planten opgegeten worden. Ik moest in dit verband wel denken aan het spreekwoord: “je moet niet op elke slak zout leggen”. Als je zout op een slak legt gaat hij dood. Het is dus wel een effectief middel om van slakken af te komen. Het is echter ondoenlijk om dat bij iedere slak te doen. Daarom de aansporing om daarin keuzes te maken. Ik denk dat dit ook in ons gewone leven, van werk, kerk, gezin geldt. Zoals Filippenzen 1 zegt “onderscheiden waar het op aan komt”. Hebben we daar nu juist niet de Heilige Geest in nodig, om onderscheid te maken tussen wat echt belangrijk is en wat van tweede orde is? Ook mooi om dat met elkaar te bespreken, wat is nu echt wezenlijk in je leven en wat is eigenlijk van ondergeschikt belang? Wat is onze grootste schat?
hartelijke groet, ds. Gert-Jan Codée
Meer nieuws
Inzamelen postzegels en kaarten
Al vele jaren organiseren Kerk in Actie en de GZB een inzamelingsactie voor postzegels en kaarten. De opbrengst van 2025 was…
Als je soms de neiging hebt de dominee door elkaar te rammelen
Deze kop staat boven de column van Christine en Gerjanne, twee reformatorische dames, die wekelijks in de krant (ND) van zich laten horen.
Vanuit de pastorie – week 26
Komende donderdagmorgen D.V. 2 juli hopen we te vertrekken naar Bonaire. We gaan met z’n vieren: Anne-Marieke, David en een goede vriend van hem,