Vanuit de pastorie – week 12
Komende dinsdag 17 maart is er weer catechisatie. We hopen weer bij elkaar te komen op de gewone tijden.
Afgelopen najaar heb ik een cursus ‘Undefended Leadership’ gevolgd. In die cursus ging het erover hoe je voorkomt dat je defensief reageert in woorden of gedachten. Hoe kun je open het gesprek aangaan over onderwerpen die je raken zonder je aangevallen te voelen? Een mooi voorbeeld daarin is bijvoorbeeld de gemeenteavond van maandagavond. Wat is het mooi om in gesprek te zijn over het Heilig Avondmaal, te horen over de geschiedenis van het Avondmaal vanuit de Reformatie en ook te spreken over hoe en waarom er op verschillende manieren in de wereldkerk Avondmaal wordt gevierd en welke achtergronden dat heeft. Hoe kunnen we voorkomen dat we uit angst reageren of denken dat er ergens een verborgen agenda achter zit? Hoe kunnen we daarbij elkaar begrijpen en vasthouden in de kern van het Heilig Avondmaal: de verbondenheid met het lichaam en bloed van de Heere Jezus en de verbondenheid met elkaar. Het is trouwens mooi om de betrokkenheid van gemeenteleden bij dit onderwerp te merken. We hopen daarom op een goede opkomst, maar vooral op een gezegende avond.
Komende week zijn de gemeenteraadsverkiezingen. We leven in een spannende tijd, niet alleen wereldwijd, maar ook lokaal is er veel aan de hand. Daarin zien we veel angst bij mensen. Laten we ons daar niet teveel door laten leiden, maar een keuze maken niet alleen vanuit wat goed is voor onszelf maar ook voor de ander. Uiteindelijk gaat het niet om ons eigen koninkrijkje, maar om Gods Koninkrijk.
Hartelijke groet, ds. Gert-Jan Codée
Meer nieuws
Dienst in de buitenlucht
D.V. zondag 28 juni zal er vanuit onze gemeente een Openluchtdienst gehouden worden. De dienst begint om 17.00 uur. Vanaf 16.00 uur is er gelegenheid om elkaar al vast te ontmoeten onder het genot van koffie, thee en limonade en wat lekkers! Hieronder wat praktische informatie voor deze dienst.
Vanuit de pastorie – week 26
Sommige gemeenteleden vragen wanneer wij vertrekken naar Bonaire. Dat zal D.V. 2 juli zijn. Voor die tijd zijn er nog enkele trouwdiensten en hoop ik nog een paar keer voor te gaan in de Jeruzalemkerk en bij de Openluchtdienst op 28 juni.
Grote Kerkschoonmaak! ✨
Speciale zaken hebben nu eenmaal meer aandacht nodig. Onze kerk is zo’n speciale plek. Het is de plek waar we vieren, ontmoeten en delen. Om het gebouw fris en stralend te houden, organiseren we een grote schoonmaak. Hier hebben we de hele gemeente bij nodig!